Paradiset och Matsmart sänker priset på ekomat

Kategori:
Date: 15 mars, 2018

4 av 10 svenskar avstår från att handla ekologiskt, oftast för att det är för dyrt. Nu inleder Matsmart och Paradiset ett samarbete för att få fler att äta ekologiskt och minska matsvinnet.

– Både vi och Paradiset vill att fler ska ha råd att äta hälsosamt och ekologiskt, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Drygt 4 av 10 svenskar handlar aldrig eller sällan ekologiskt. Den främsta anledningen är priset. Det visar en Sifo-undersökningen från 2017, gjord på uppdrag av Matsmart.

Den statistiken var utgångspunkten för att Matsmart och Paradiset bestämde sig för att börja samarbeta. En ekologisk box säljs nu på Matsmart. Paradisets vd och grundare Johannes Cullberg har fyllt boxen med ekologiska varor som han handplockat.

I boxen finns bland annat pasta, mjöl, bönor, quinoa och choklad och den säljs till halva priset jämfört med i en ”vanlig” butik. Priset var en viktig faktor när den ekologiska boxen skapades.

– Vi vill få fler att upptäcka ekologiska produkter. Att äta hälsosamt ska inte vara en klassfråga. Vi vill att fler ska ha möjlighet att välja den bästa maten till sig och sin familj, samtidigt som de minskar matsvinnet, säger Karl Andersson.

Paradiset är en nystartad matvarukedja med 100 procent naturliga produkter. Cirka 70 procent av utbudet är ekologiskt, vilket gör Paradiset till Sveriges största ekologiska butik. Paradiset har även svartlistat över 200 tillsatser, ingredienser och produkter, för att göra det enkelt för kunderna att bara handla naturligt och etiskt hållbar mat.

– Vi letar hela tiden efter nya vägar att minska matsvinnet och jag tycker att Matsmarts modell är väldigt effektiv och modern. Vårt val av samarbetspartner för den ekologiska boxen var därför enkelt, säger Johannes Cullberg.

Matsmart är en nätbutik som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser med leverans över hela Sverige. Bland varorna finns mat som i många fall annars hade slängts på grund av exempelvis förpackningsbyten, säsongsvaror och kort eller passerat bäst före-datum.

– I dag slängs var femte matkasse som bärs hem från affären. Så kan det inte fortsätta. Våra kunder minskar matsvinnet genom att köpa bland annat ekologiska varor som i många fall annars hade slängts och får dessutom mer pengar över i plånboken. Samtidigt hjälper vi producenter att sälja felmärkta eller utgående varor, säger Karl Andersson.

arrow-leftarrow-rightleafangle-downcrossmenu