Årstiderna slopar sina matkassar med nötkött

Kategori:
Date: 2 augusti, 2018

Årstiderna är det ekologiska matkasseföretaget som inspirerar sina kunder till att äta mindre kött med sina matkassar, grönsakslådor och spännande gröna recept. De matkassar som har innehållit kött, har haft en mindre mängd kött än konkurrenternas på marknaden för miljön, klimatet och hälsans skull.

Det har nu tagits ett nytt strategiskt beslut som innebär ännu ett steg mot en grönare framtid för Årstiderna. Företaget slutar producera alla sina matkassar innehållandes nöt- och fläskkött. Det betyder att HälsoMatkassen, OriginalMatkassen, Barnvänliga Matkassen och SparMatkassen utgår och inte längre kommer produceras.

Den enda matkassen med kött som stannar kvar i sortimentet är Flexitariska Matkassen som innehåller fågel- fisk- och vegetariska rätter. Anledningen till att just denna matkasse får lov att stanna är för att fisk och fågel inte har samma miljöpåverkan som nötkött och matkassen har två vegetariska dagar.

1 kg nötkött orsakar 23-39 kg växthusgaser, vilket är ungefär tio gånger så mycket som 1 kg kyckling enligt Livsmedelsverket.

Nytt grönt sortiment
Årstiderna behåller även sina populära matkassar Vegetariska Matkassen och Veganska Matkassen, samtidigt som nya gröna alternativ kommer lanseras löpande.

En stor nyhet kommer redan i september: den Vegetariska Snabbkassen med enklare vegetariska rätter med snabb tillagningstid. Samtidigt kommer det fler varianter av den Veganska Matkassen som för närvarande endast finns för en och två personer. Den helt växtbaserade matkassen kommer även gå att beställa för familjer på tre och fyra personer. Den Vegetariska Matkassen kommer få fler alternativ och gå att beställa för tre dagar till två och tre personer.

Rachel Seow Sosa, Marknads- och försäljningschef på Årstiderna, berättar om reaktionerna från kunderna efter att det strategiska beslutet om att sluta sälja matkassar med nöt- och fläskkött kommunicerats ut till dessa:

“Vi har mestadels fått positiva kommentarer från våra kunder som förstår vårt strategiska beslut och tycker vi agerar helt rätt för att minska vår klimatpåverkan och slå ett extra slag för en grönare livsstil för miljöns skull. Vi kommer självklart fortsätta att lyssna på våra kunder men kommer i framtiden endast utveckla gröna produkter.”

angle-downcrossmenu