Nyheter

Digitalisering av Högklassiga Hemleveranser för Matkomfort

Digitalisering av Högklassiga Hemleveranser för Matkomfort

– Alla ska kunna äta god och vällagad mat hemma utan att behöva tillbringa timmar i köket, var Henrik Isakssons motivation att starta Matkomfort redan 2005. Han var en av de första kockarna att prata om konceptet nollavfall och om problemfri hemleverans. Vårt samarbete med Henrik inleddes 2010, då vi fick chansen att hjälpa Matkomfort att digitalisera verksamheten.

Varje vecka levererar Matkomfort högkvalitativa kockförberedda matkassar till sina kunder i Stockholm. Varje matkasse är anpassad utifrån kunden för att optimera resurs-förbrukningen och minimera matsvinnet. Alla kunder har ett bestämt klockslag då matkassen levereras. Tidpunkten bestäms utifrån samtliga beställningar för att kunna optimera transportlogistiken och leveransvägen och för att minska utsläppen av koldioxid.

– Jag vill ge våra kunder en fantastisk matupplevelse hemma. Varje måltid följer en meny som utarbetats av professionella kockar, som använder lokala råvaror och som skräddarsyr varje beställning efter kundens behov för att undvika matsvinn. Nu, när det är svårare att äta ute och att handla matvaror, gör dessa matkassar det enklare för våra Stockholmskunder att stanna hemma, säger Henrik.

När Henriks team kontaktade Sigma Technology Solutions stod de inför utmaningen att digitalisera sin affärsverksamhet. Henrik tillägger:

– I början använde vi Excel-dokument för att hålla reda på våra kunder, beställningar och leveranser. I takt med att vi växte, och fick in nya teammedlemmar, ville vi ha bättre tillgänglighet, transparens och automatisering i våra processer. Sigma Technology Solutions team hjälpte oss att förverkliga det.

Mikael Kjellsson har stöttat Matkomfort under de senaste 10 åren. Under uppstarten fick han igång det första affärssystemet på bara tre veckor. Backend-lösningen Mikael utvecklat hjälper Matkomfort att automatisera hanteringen av kunder och livsmedelsleveranser, administrera inköp och logistik, spåra kundlojalitet och kundaktivitet. Det är integrerat med en rad andra lösningar, inklusive företagets hemsida, betalnings- och fakturasystem samt kundsupport.

– Vi siktade på att göra administration och hantering enkelt och bekvämt för Matkomfort. Henrik och hans team är mycket innovativa, de har många nya idéer som vi diskuterar tillsammans och senare integrerar i vår backend-lösning, säger Mikael.

Mikael har varje vecka ett möte med teamet på Matkomfort och känner att han är en integrerad del av laget, trots att hemmakontoret ligger i Växjö och Matkomfort har sin verksamhet i Stockholm.
– Vi har haft virtuella möten från början, och jag måste säga att det fungerar mycket bra. Vi har öppna och förtroendefulla relationer.

De senaste veckorna har Matkomfort sett ett ökat behov av matleveranser, vilket kräver en ökad kapacitet från teamet och från systemet.

– Vi behövde agera snabbt och justera systemet, så att Matkomforts kunder enkelt och bekvämt kan lägga till extra leveranser och anpassa sina beställningar, tillägger Mikael.

– Vi är stolta över att ha Matkomfort som kund och stötta dem i deras uppdrag att göra högkvalitativ mat tillgänglig för svenska hushåll. Henriks engagemang för hållbarhet går hand i hand med Sigmas vision om en bättre morgondag, säger Daniel Björkman, vice VD på Sigma Technology Solutions. Han fortsätter:

– Vi har flera samarbetsmodeller med våra kunder, som anpassas efter deras behov. Vi erbjuder konsulter på plats eller på distans, vi tillhandahåller nyckelfärdiga lösningar inhouse, eller fjärrleveranser från Ukraina, när våra kunder behöver skala upp snabbt.

Post Comment