Nyheter

5 anledningar för företag att satsa på SEO

5 anledningar för företag att satsa på SEO

De flesta företag behöver marknadsföra sig och sina produkter eller tjänster. Bara enstaka bolag kan sälja enbart på sitt goda rykte. Men även de gör som regel klokt i att marknadsföra sig för att öka sin kundbas.

De senaste decennierna har betydelsen av marknadsföring på internet vuxit. För några år sedan meddelade SCB att fyra av tio företag i Sverige har betalat för att annonsera på nätet. Idag är denna siffra sannolikt högre.

Det finns flera sätt att marknadsföra sig på nätet. De flesta tänker först och främst på annonser i Google, på nyhetssajter och diverse informationssajter. Marknadsföring via influencers har också ökat i popularitet.

Sedan finns något som kallas för SEO – Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Det innebär att genomföra en rad åtgärder på och omkring en hemsida för att få bättre ranking i sökmotorerna. Enligt SEO-byrån Topdog handlar det om att bygga upp ett antal väl fungerande processer som tillsammans leder till att företagets hemsida klättrar starkt i Google.

Vi har sammanställt 5 anledningar varför ditt företag bör satsa på SEO.

1. En långsiktig strategi

SEO är mer långsiktigt än traditionell annonsering. Annonser i Google fyller förvisso sin funktion. Företaget når snabbt ut till sin målgrupp med ett budskap eller erbjudande. Tyvärr varar effekten bara så länge som företaget betalar för annonseringen.

Här ser vi den kanske främsta skillnaden mellan annonsering och SEO. Sökmotoroptimering kan liknas vid en investering. De pengar du satsar på SEO idag kommer att ge effekt i många år framöver.

2. Relativt billig marknadsföring

SEO ger inte bara mer långsiktiga resultat jämfört med annonsering – ofta innebär det en betydligt lägre marknadsföringskostnad också.

Det kostar visserligen att engagera en SEO-byrå men den främsta utgiften är initial, inte löpande. Enligt Topdog innebär en väl upplagd SEO-strategi att företagets medarbetare får ett ”SEO-tänk” som kan användas i befintliga processer. Det gör att företagets sökmotoroptimering blir ett relativt billigt sätt att marknadsföra sig på sikt.

När företaget väl har en process för sin SEO på plats är det relativt lätt att skala upp marknadsföringen utan att lägga särskilt mycket mer pengar på den.

3. Skapar förtroende

Tänk dig att surfar på nätet och letar efter exempelvis köksutrustning. Du skummar igenom sökresultaten för olika söktermer. Här och där dyker ett och samma företagsnamn upp med diverse artiklar med tips och råd eller kanske köpguider. Ganska snart börjar du känna igen märket.

Denna igenkänningsfaktor är en av fördelarna med SEO. Ditt företag kommer att dyka upp i rätt sammanhang lite här och var. Det skapar förtroende och företagsnamnet kan till och med komma att sticka ut som en auktoritet bland konkurrenterna.

4. Kunder från oanat håll

En annonskampanj på nätet tenderar att bli ganska så smal. Troligtvis har du ett speciellt syfte eller mål med kampanjen. T.ex. kan det vara att nå ut med ett erbjudande till alla som söker efter en viss sökterm.

SEO är annorlunda. Även här kan du lägga upp mål och skapa sidor som ska konvertera besökare till leads. Skillnaden är att du troligtvis kommer att nå ut till en mycket bredare kundgrupp på köpet.

När företagets närvaro på nätet ökar kommer det att trilla in trafik då och då från oväntat håll. Det hade varit nästan omöjligt att nå ut till dessa besökare via annonser. Det går nämligen inte att förutse alla möjliga sökkombinationer. En väl genomförd SEO kan däremot fånga upp även den typen av trafik, något som kan leda till ökad försäljning.

5. Ökad lokal närvaro

På senare år har Google genomfört förändringar som innebär att lokalt närvarande företag får särskild behandling i sökresultaten. Om ditt företag har sin främsta kundbas i exempelvis Uppsala kan resultaten i sökmotorn utformas så att potentiella kunder där ser företagets erbjudanden först.

Genom så kallad lokal SEO kan du förbättra chanserna att sälja mer produkter eller tjänster till de kunder som finns allra närmast.

Post Comment