Nyheter

E-kontakt.se: Nätdejtingens ”David” har gått om Goliat

Drygt ett och halvt år efter lansering, har E-kontakt.se blivit Sveriges mest populära dejtingsajt.


Medlemsantalet på den nya dejtingsajten E-kontakt.se växer med rekordfart. Enligt VD:n Kjell Pettersson stavas succén:
N-Y-T-Ä-N-K-A-N-D-E. Detta i kombination med hög kvalité och snabb service har resulterat i att E-kontakt.se, med sina drygt 124.000 antal unika besökare per vecka, har gått om Schibstedägda konkurrenten Mötesplatsen.

Idag har E-kontakt.se över 154.000 medlemmar och är den mest välbesökta svenska dejtingtjänsten på Internet, enligt KIAindex’s senaste mätning (2006-11-29). När Internetworld för två år sedan kartlade den svenska nätdejtingbranschen spådde de att marknaden var mättad med aktörer. Men mot alla odds har E-kontakt.se tagit en ledande position på marknaden.

Flera framgångsfaktorer
Så vilka är framgångsfaktorerna som gjort att E-kontakt.se blivit den ledande branschaktören på så kort tid?

– Dels är det viktigt att ha rätt tajming. Vi gjorde en omfattande analys av marknaden innan vi gav oss in i den och den tekniska kompetensen hade vi redan i företaget, ger Kjell Pettersson som en förklaring till E-kontakts succé och fortsätter:

– Redan från starten tänkte vi stort och satsade stort. Dessutom vidareutvecklar vi och förbättrar sajten hela tiden, genom att vara lyhörda för vad våra medlemmar efterfrågar.

Fortsatt tillväxt
E-kontakt.se har ökat sin omsättning med ca 500 %, från 2,1 miljoner (2005) till ca 10 miljoner (2006) och företaget gör en bedömning att de kommer ha fortsatt kraftig tillväxt under 2007.

– Från starten var vi 2 anställda – idag är vi 13 anställda och tvärtemot många andra snabbväxande småföretag, så nyanställer vi kontinuerligt nya kvalificerade medarbetare, berättar E-kontakts informationschef Jenny Ohlin.

Nätdejtingbranschen i Sverige har kommit väldigt långt även ur ett internationellt perspektiv. Därför är nästa naturliga steg för E-kontakt.se att dra nytta av försprånget för att lansera sajten på den internationella marknaden.
– Inget görs i en hast, utan vi kommer att se till att vi är väl förberedda innan sajten utlandslanseras, hälsar Jenny Ohlin. Därmed ser framgångssagan ut att fortsätta vidare för E-kontakt.se.

Post Comment